به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز ، احمدرضا لاهیجانزاده، مدیرکل حفاظت محیطزیست خوزستان گفت: نخستین بار در سال ۸۱ مطالعات آلایندههای شهر اهواز صورت گرفت و پس از ده سال این مطالعات توسط دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور بهمنظور دستیابی به دادههای جدید تکرار شد و سهم آلایندههای شهر اهواز به تفکیک مشخص شد.
وی سهم آلودگی صنایع حدوداً ۶۰ درصد، حملونقل ۳۰ تا ۳۵ و سهم عوامل دیگر همچون آتش زدن مزارع ۵ درصد را عنوان کرد.
مدیرکل حفاظت محیطزیست خوزستان بیان داشت: در آن سال نزدیک به ۸۵ درصد آلایندههای صنعتی مربوط به فلرهای نفتی بود و جالب است که در جلسهای، نمایندگان شرکت نفت این ایراد را وارد کرده بودند که این مطالعات مربوط به ۴ سال قبل است و این در حالی است که در زمان انجام مطالعات در سال ۹۲ هنوز افزایش تولید نفت و توسعه میادین غرب کارون انجامنشده بود و در سالهای اخیر این آلایندگیها افزایشیافته است.
لاهیجانزاده افزود: علاوه بر آن، ۲ سال قبل یکی از عوامل مهم آلاینده که نیروگاه رامین بود گاز را جایگزین سوخت آلاینده مازوت کرد و حدود ۴ میلیون لیتر مازوت حذف شد.
مدیرکل حفاظت محیطزیست خوزستان با اشاره به مشکلات مربوط به حملونقل اهواز مانند مترو، تاکسی و اتوبوسهای فرسوده، گفت: اهواز تنها کلانشهری است که پس از گذشت ۱۶ سال خط اول مترو آن نیز به بهرهبرداری نرسیده و گردشگران باید از پروژه مترو بهعنوان یک مکان تاریخی بازدید کنند.
وی افزود: در هیچ شهر دیگری آلودگیهای مربوط به فلرهاینفتی و آتش زدن مزارع نیشکر وجود ندارد.
لاهیجانزاده تاکید داشت: برنامههای کاهش آلایندههای نفتی به ما داده شد اما مسئولان وزارت نفت با توجیهاتی مثل تحریمها و کمبود اعتبارات، این برنامهها را طبق زمانبندی انجام نمیدهند.
وی افزود: این توجیهات وزارت نفت ازنظر ما قابلقبول نیست. وزارت نفت باید بهسرعت همچون بحرانهای فوری به این مسئله رسیدگی کند و حداقل در سال نخست، فلرهای اطراف اهواز را برچیند زیرا اهواز دیگر تحمل این میزان آلاینده را ندارد.
مدیرکل حفاظت محیطزیست خوزستان بیان کرد: علاوه بر برگزاری جلسات با مسئولان وزارت نفت، از سال ۹۳ این موضوع پیگیری قضایی شد اما برای نتیجهگیری، این موضوع باید خواست همه مدیران استان باشد و تنها محدود به سازمان محیطزیست نباشد.
انتهای پیام/م